Upp till bevis: 3 övergivna spökplatser i Jönköping

Detta är ett uppföljningsinlägg där jag besökt de tre platserna som jag presenterar i tidigare inlägg. Som ni även ser på bilderna så har jag en hund som väldigt gärna vill följa med på dessa äventyr och krypa in i varje litet hål som vi går förbi.

Baslandia ”Gammal vapenfabrik vid Dalvik” 
Innan jag besökte Baslandia så letade jag runt på olika forum på nätet, vissa säger där att de lyckats komma in i fabriken genom en lucka uppe på toppen av berget. Jag kan helt ärligt säga att jag inte fann någon lucka. Så in i fabriken är nog näst intill omöjligt att ta sig. De olika igenbommade ingångarna runt om berget har folk försökt att bryta sig in i, utan att lyckas. Om någon av er läsare hittar luckan och kommer ner i fabriken, meddela mig!

 

Gruvan i Spexeryd
Det allra största problemet var att hitta dit. Visst står det vägbeskrivningar på nätet att den ska ligga 10 meter från vägen när man åker mot Spexeryd, men det är också den enda beskrivningen som finns. Vi kom från Jönköpingshållet och jag kan meddela att det inte var det hållet vägbeskrivningen var skriven från. När man väl kör förbi området går det dock inte att missa. Väl framme så blir man heller inte besviken. Viltstängsel som sägs ska ha rests upp för ett tag sedan såg jag ingenting av och det var öppet direkt ner i gruvan. Den största ingången i gruvan gick att ta sig fram i en bra bit och lukten man möttes av där inne var inte smickrande. Skulle man vilja få en skymt av någon av de spökande platser jag tar upp i det här inlägget så tycker jag absolut att den här gruvan är det man ska satsa på att besöka. Tyvärr så kan jag inte säga hur långt ner man kan ta sig i gruvan då jag inte gick hela vägen, men som det ser ut så kommer man nog ganska långt. Frågan är bara vart man kommer ut?

 

Gammla folktandvården och vårdcentralen i Norrahammar
Att byggnaden stått övergiven i snart tjugo år råder det inget tvivel om. Precis jämte Smedjegården på Norra skolgatan i Norrahammar står byggnaden och ruttnar bort. På framsidan ser man skyltar där det står ”Privat område obehöriga äga ej tillträde”, kanske är husägaren trött på ungdomar som helg efter helg försöker att knäcka gåtan om skriken som sägs komma därifrån under nattetid. Första anblicken på byggnaden är inget speciellt, fönster är borttagna och igenbommade och det finns inte en chans att vaken komma in eller få en glimt av hur insidan ser ut. Går man vidare till baksidan däremot så står två fönster på glimt och man kan skymta in i det spöklika huset. De flesta möbler är borta och både färgen på taket och väggarna har flagnat av. Det som finns kvar är något enstaka handfat, en spegel här och där samt någon lampa som inte är sönderslagen. Visst kan man tänka sig att platsen skulle vara hemsökt om nätterna och det finns absolut chans att ta reda på det. Den stora frågan är bara om man vågar befinna sig där under de mörkaste timmarna…

Thea.

 

Kommentarer:

1 Anonym:

Vi kom in i gruvan för kanske nån månad sen bara hahaha

2 Anonym:

Vi kom in i gruvan för kanske nån månad sen bara hahaha

3 Anonym:

Vi kom in i gruvan för kanske nån månad sen bara hahaha

Kommentera här: