Välkommen hit!

Den här bloggen kommer att handla om det övernaturliga, oförklarliga och det övermänskliga häromkring i Jönköpingstrakten. Många tankar väcks när samtalsämnet kommer upp, antingen så är man en av dem som skattar bort det och tycker att det är trams, eller så får man rysningar ända in i själen. För er som kommer att undra, så står jag någonstans mittemellan.

Nej, jag tror inte på spöken men jag tycker att det är otroligt fascinerande. Kommer ni ihåg känslan som liten när man fick reda på att jultomten inte fanns, alla ens fantasier kring renarna och magin förstördes och man ville så gärna att det skulle varit sant. För visst vore julafton mer spännande om det faktiskt kom en tomte insmygandes genom skorstenen och bara gav de snälla barnen paket? Så tänker jag kring det övernaturliga. Tänk hur spännande vår vardag skulle varit om det verkligen fanns andar som försökte säga saker till oss, hemsökta platser att besöka och magiska väsen i skogarna. Jag är avundsjuk på de som säger att de kan se saker och komma i kontakt med spöken, kanske så är jag bara inte öppen nog att få kontakt med dem från andra sidan?

Jag vet inte riktigt vart mitt intresse kring spöken och andar kommer ifrån. Kanske kommer det ifrån alla skräckfilmer jag och mina vänner kollade på i smyg när vi var mindre, eller ifrån historier jag har hört från folk som berättar att de både har sett och hört väldigt konstiga saker. Det jag vet är att enda sedan jag varit väldigt liten så har Halloween varit en av mina favorithögtider på året. Jag tycker det är fruktansvärt roligt att klä ut sig, kolla skräckfilmer, läsa spökhistorier, åka till riktiga spökhus och allt därtill. Kanske det har speglat av sig och är anledningen till att jag blivit så fascinerad.

Det jag försöker säga är att man inte behöver läsa den här bloggen för att man tror på allt jag kommer skriva, jag kommer inte tro på allt själv. Jag gör det här för att jag anser att man får en betydligt mer spännande tillvaro om man har ett öppet sinne för det övernaturliga.

Enligt en artikel publicerad på Svt under 2014, så ligger Jönköping på andraplats med att ha flest spökhus i landet. I Sverige finns det 847 stycken övergivna hus, 95 av dessa ligger i Västra Götalands län och 80 av dem finns i Jönköpings län. Enligt dem räknas spökhus som bostäder som inte bytt ägare sedan 1970 eller inte har ändrats i fastighetsregistret sedan 1950. Alltså så finns det en hel del att undersöka, jag kommer inte bara besöka och spekulera utan verkligen ta reda på fakta bakom husen och varför de sägs spöka där.

En rapport från föreningen Vetenskap och Folkbildningen 2015 visar att var tredje svensk tror på övernaturliga händelser. Om detta stämmer så ska ungefär 112337 människor i Jönköpings kommun tro på det jag framöver kommer att presentera här.

Välkommen hit till er som tror på det jag tar upp, välkommen till dig som läser detta med en nypa salt för underhållnings skull och välkommen till dig som enbart vill se vart de ökända platserna i Jönköpings län finns någonstans!

Thea

Kommentera här: